Українська література

Пам’ятка «Як вчити вірш»

1.  Бажано вчити вірші упродовж декількох днів.
2.  Прочитай вірш. Які почуття він в тобі пробудив? Постарайся уявити те, про що пише автор.
3.  Прочитай вірш ще 2 – 3 рази і відтвори його напам’ять повністю (можна підглянути в книгу).
4.  Зверни увагу на ті рядки вірша, що гірше запам’ятовуються. Можеш позначити їх ключовими словами або схематичними малюнками на аркуші паперу, який буде у тебе перед очима.
5.  Якщо вірш учити важко, учи його по рядках; потім перший і другий ; перший, другий і третій.
6.  Відклади книжку. Повтори вірш увечері, добре відпочивши після виконання домашньої роботи.
7.  Щодня виразно читай вірш 1 – 2 рази батькам або друзям.
8.  Повтори вірш уранці перед виходом у школу того дня, коли розповідатимеш напам’ять його в класі.



Аналіз ліричного твору
Тема 
Мотиви
Вид лірики:
ü  Громадянська
ü  Пейзажна
ü  Філософська
ü  Інтимна
Жанр твору:
·         Гімн
·         Пісня
·         Сатира
·         Послання
·         Епіграма
·         Ідилія
·         Елегія
·         Етюд
·         Медитація (роздум)
·         Думка
·         Псалом
·         Сонет
Особливості інтонації
 Композиція ліричного твору
  •     Визначити провідне переживання, почуття, настрій.
  •     Визначити життєву ситуацію, яка, очевидно, могла викликати це переживання.
  •     Виділити основні частини поетичного твору.

Поетична лексика 
  •     З’ясувати активність вживання окремих груп загальновживаної лексики (синонімів, антонімів, архаїзмів, авторських неологізмів тощо)
  •     Визначити своєрідність та активність використання тропів:

ü  Епітет – художнє означення;
ü  Порівняння – пояснення одного предмета через інший, подібний до нього (мов, наче, немов, Ор.в., заперечення)
ü  Метафора
ü  Уособлення (персоніфікація)
ü  Метонімія
ü  Синекдоха
ü  Гіпербола, лілота
ü  Алегорія
ü  Іронія (прихована насмішка)
ü  Оксиморон

Поетичний синтаксис
ü  Риторичні питання, оклики, звертання, вигуки – вони посилюють увагу читача, не вимагаючи від нього відповіді.
ü  Повтори - неодноразове повторення одних і тих самих слів або висловів.
ü  Антитези (протиставлення)
ü  Парцеляція
ü  Еліпсис

Поетична фонетика
ü  Алітерація (повторення приголосних звуків)
ü  Асонанс (повторення голосних звуків)
ü  Анафора – єдинопочаток
ü  Епіфора – однаковий кінець
ü  Тавтологія
ü  Віршування
ü  Розмір (хорей, ямб, дактиль, амфібрахій, анапест)
ü  Спосіб римування (парне, перехресне, кільцеве)
  Вид рими (чоловіча, жіноча, дактилічна)


Як скласти план оповідання?

Пам’ятка

1.        Прочитайте оповідання.
2.        Розділіть його на смислові частини.
3.        Знайдіть головне в кожній частині.
4.        Придумайте заголовок до кожної частини.
5.        З придуманих заголовків запишіть план
оповідання.
6.        Запишіть оповідання за планом.

Словесне малювання картини до тексту

Прочитай текст або одну закінчену частину.
Визнач кількість картин.
Подумай, про що кожна картина.
Підкресли в реченні слова, що допомагають представити першу картину, другу і так далі.
Представ картину в думках.
«Намалюй» картину словами.

Як підготуватися до написання твору-роздуму про героя
1. Твір має складатися з трьох частин:       
- вступу;
- основної частини
- висновків.
2. Вступ може складатися з 2-3 речень, які б підводили до основної частини. Це можуть бути речення про письменника, його твори, про твої уподобання.
ПрикладКазки відомого данського письменника Ганса Крістіана Андерсена зачаровують і дорослих, і дітей…
3. Основна частина – найбільша за розмірами. В ній розкривається тема твору. 
В основній частині викладай свої думки та обов’язково аргументуй їх. Намагайся уникати простого переказу епізодів твору. Свої думки можеш підтверджувати цитатами.
4. Висновки (2-3 речення). У завершальній частині твору зроби емоційний обгрунтований висновок щодо твого ставлення до героя, про якого пишеш. 
5. Спочатку напиши твір на чернетці.
6. Використовуй тільки ті слова, значення яких ти знаєш. Уникай повторення одних і тих самих слів.
7. Прочитай написане, перевір зміст, послідовність викладу, грамотність, використання розділових знаків.
8. Перепиши роботу начисто (якщо це домашній твір).
9. Перевір написане, пильнуючи описки та пропуски літер
10. Обсяг твору – 0, 5-1 сторінка учнівського зошита.  


Вимоги щодо структури і особливостей проведення уроків виразного читання
Виразне читання – це мистецтво відтворення в живому слові думок і почуттів (якими насичений художній твір), а також наміру виконавця і його ставлення до виконуваного твору. Для визначення цього мистецтва користуються також термінами художнє читання, декламація (можна вживати ці терміни як синонімічні).       

Виразне читання на уроках світової літератури  – це не лише мистецтво виконання художнього тексту, а й предмет навчання цьому мистецтву, і метою такого навчання є формування естетично розвиненого читача, здатного відчувати художнє слово, вміти насолоджуватися прочитаним (О.О. Ісаєва).       

Декламації, мелодекламації та художньому виконанню на уроках світової літератури приділяється багато уваги. Завдання вчителя – допомогти відчути велику силу слова, що впливатиме на почуття, думки, волю, характер й здатність отримувати морально-естетичне задоволення від художнього твору. Мистецтвом усного виконання будь-якого тексту є виразне читання (від імені оповідача), напам‘ять – декламація (від ліричного героя), а майстерність володіння виконавським словом називають художнім читанням.       

Художнє читання – публічне виконання творів літератури (віршів, прози, публіцистики; особливий вид естрадного мистецтва. Процес навчання майстерного виконання творів складний, тому вчителеві бажано на кожному уроці з літератури вдосконалювати ті вміння, якими учні оволодівають на уроках виразного читання.      

Процес підготовки вчителя до уроку виразного читання проходить у такій послідовності: 

1. Сприйняття тексту. Відчуття краси і одержання естетичної насолоди від прочитаного через уяву і почуття.
2. Аналіз тексту. Розмірковування над твором, відтворення в уяві створені автором картини, перечитування окремих епізодів, знову переживаючи їхню красу, зіставлення своїх міркування з висновками дослідників.
3. Визначення виконавських задач і шліфування своєї манери виконання.
4. Тренування в декламації.
5. Визначення і уточнення запитань, які треба пояснити. 


                Структура уроків виразного читання         

Готуючи учнів до уроку виразного читання, треба пропонувати їм переписати текст твору (уривок) у робочий зошит (через рядок, залишаючи місце для позначок).                    

Хід уроку складається з таких етапів: 

1. Вступна бесіда (слово). Створення атмосфери зацікавленості твором (історичний, соціальний, біографічний, лексичний коментар).

2. Зразкове читання (показ).  Взірцеве читання вчителя або підготовленого завчасно учня, прослуховування звукового запису.

3. Читання учнями тексту про себе («мовчазне», «німе» читання). Заглиблення в текст, відчуття звучання, підготовки до бесіди.

4. Поділ тексту на ланки. Для загострення уваги на композиції твору чи окремої її частини і підготовки до наступного читання кожної частини зокрема.

5. Читання окремих частин тексту. Включає коментар до тексту, вправи у вимові важких слів, словосполучень, зворотів, розмітка найважчих частин тексту знаками партитури, обговорення інтонації, техніки мовлення, логіки читання та емоційно-образної виразності.

Прийоми навчання читати виразно 

1. Урахування інтонаційного забарвлення кожного розділового знака.

2. Прийом показу як наочна ілюстрація для того, щоб викликати в уяві живі картини, бажання прочитати твір.

3. Прийом зіставлення спонукає до обговорення, оцінки і вибору потрібної інтонації, запобігає помилкам (зіставлення виконання учнів і вчителя, двох учнів, відтворення інтонації з відтінком шаржування тощо).

4. Усне малювання сприяє розвитку творчої  уяви, допомагає наблизитися до розуміння образів.

5. Бесіда за продуманими запитаннями (мета – зрозуміти смисл, уявити картину, визначити почуття автора, ставлення учнів, знайти  кращі інтонації).

6. Хорове читання (позбавити дискомфорту й знайти найоптимальніше звучання).

7. Читання в особах (пошук варіантів виконання, випробування здібностей у різних ролях).

8. Аналіз досягнень і недоліків у техніці мовлення, орфоепії, наголосах, логіці читання, емоційно-образній виразності (конкретні, суттєві зауваження, співчуття, щира доброзичливість).

9. Уважне слухання (використовуючи грамзапис як зразок, доцільно давати додаткові завдання:

1) вдумливо, уважно прочитати текст очима;

2) прочитати голосно, вслухаючись у власне виконання, або читати текст очима так, щоб відчути, як він звучить;

3) прослухати цей текст у виконанні артиста і зіставити його інтонаційну редакцію зі своєю).  

Вимоги до виразного читання                         

1. Відтворення емоційної насиченості твору (внутрішнє «бачення», робота творчої уяви читця – особливо поетичного тексту).

2. Розуміння ідейно-художнього смислу, а не лише фактичного змісту тексту.

3. Вміння висловити своє особисте ставлення, передати зміст і настрій слухачам.         

Процес підготовлення до виразного читання може включати складання партитури, що є сукупністю умовних знаків, за допомогою яких роблять розмічування тексту, щоб запобігти можливим помилкам у процесі його читання.

Партитура художнього тексту – це графічне відтворення звучання художнього твору. Складаючи партитуру, позначають паузи, наголоси, підвищення й зниження тону, інтонаційні переломи тощо. Партитурні позначки допоможуть учителеві в процесі навчання учнів, особливо коли треба показати, як здійснити інтонаційну фігуру, що не визначена розділовим знаком. Скласти партитуру – означає розмітити текст умовними позначками, які допомагають уникнути логічних помилок у процесі повторних читань.

Складання партитури розпочинається із розчленування тексту на частини, періоди, ланки, мовні такти.

Реєстр основних партитурних знаків: 

Учитель може запропонувати учням такі пам’ятки для вироблення навичок виразного читання віршових творів.
Пам’ятка
«Як навчитися виразно читати віршові твори» 


1. Вдумливо прочитай вірш.

2. З’ясуй лексичне значення не зрозумілих тобі слів.

3. За змістом та ідеєю твору визнач настрій, з яким читатимеш твір.

4. У кожному рядку визнач (підкресли олівцем) стрижневе слово, тобто слово, на яке падає логічний наголос (слово, яке слід інтонаційно голосом виокремити, бо воно найвагоміше в рядку чи реченні).

5. Познач олівцем паузи:

а) кома – ледь помітна пауза (позначка – /);
б) двокрапка й тире – помітна пауза (позначка – //).
в) крапка – явна пауза із інтонацією завершеності (позначка – ///).

6. Ліворуч від кожного рядка постав стрілку, що передає тон читання:

а) підвищення тону – стрілка вгору (↑);
б) зниження тону – стрілка вниз (↓);
в) рівний тон – горизонтальна стрілка (→).

7. Прочитай кілька разів вірш з дотриманням вимог усіх позначок.

8. Читаючи вірш, уявляй картини, які виникають, і запам’ятовуй їх послідовність.

9. Вивчивши вірш напам’ять, виразно прочитай його своїм близьким і з’ясуй, що б вони побажали тобі для кращого прочитання твору. Врахуй їхні побажання.  
Пам’ятка декламатора 

1. До читання напам’ять повтори про себе текст вірша.

2. Перед тим як декламувати, займи зручну й правильну позу (стань рівно, розправ плечі, набери потрібну кількість повітря).

Для впевненості на початку читання можеш дивитися періодично на двох-трьох учнів, з якими товаришуєш (щоб відразу не знітитися), а згодом, оволодівши ситуацією, слід розсіювати свою увагу по всьому класу.

3. Назви автора й твір, який читатимеш.

4. Читання вірша можеш супроводжувати жестами, проте рухи рук мають бути стриманими, не втомлювати й відволікати слухача.

5. Не поспішай під час читання, набирай повітря рівними частинами під час пауз.

6. Декламуючи, уявляй картини, які озвучуєш, і з відповідним темпом і настроєм передавай їх.

7. Не варто занадто голосно читати вірш, оскільки майстерність у читанні художнього твору визначається передусім темпом, інтонацією, дотриманням пауз, настроєм, а також мімікою, жестами та ін. Розмічання мовних тактів (скісні риски) і читання за ними потрібні для того, щоб змусити учня аналізувати фрази і вникати в їх суть. 

Уся робота з виразного читання в школі (порівняно з іншими видами робіт з художнім текстом) ґрунтується на високій майстерності вчителя-словесника і його педагогічному такті. Рекомендуємо вчителям самим визначати уривки прозових творів (один раз на рік).

Орієнтовна кількість слів для вивчення напам’ять уривків прозових текстів за класами

Для вивчення уривка прозового тексту напам’ять краще вибирати пейзажі, описи зовнішності (характеру) літературного героя чи описи інтер’єру (екстер’єру) будівлі. 

Критерії оцінювання виразного читання напам’ять художніх творів (О.О. Ісаєва)



Креолізований текст (буклети,постери,колажі)
                                                                                                                                                                                                                           Олена Ісаєва,
                                                                                доктор педагогічних наук, професор, НПУ імені                                                                                                                                                М.П.Драгоманова
                                                                                       методика викладання літературифілологія   
         

            Креолізований текст на уроках світової літератури як фактор активізації читацької діяльності
    Що ж таке креолізований текст? Це складне текстове утворення, у якому поєднуються вербальні (тобто словесні) та невербальні (що належать до інших знакових систем) елементи. Вони створюють певну візуальну смислову єдність, що комплексно впливає на реципієнта. Тобто це структура змішаного типу, у якому з метою створити якомога кращі вимоги для розуміння тексту представлені вербальні та візуальні засоби передачі інформації [1,2].

     Серед видів креолізованих текстів, що можна запропонувати учням під час вивчення ЗЛ, звернімо увагу на такі: – комікси(як відомо, цей жанр, що об’єднує літературу та образотворче мистецтво, представляє собою історії в малюнках. Комікси користуються інтересом у школярів різного віку. Популярним різновидом коміксу є японські комікси – манги. Відомо, що в Японії манги читають представники різних поколінь. За допомогою такого креолізованого тексту, що є синтезом як образотворчого мистецтва, так і літературного явища, представлено різноманітні твори художньої літератури (пригоди і романтика, фантастика і твори на історичну тематику); – буктрейлер (відеоролик рекламного характеру про книгу, метою якого є популяризація певного твору); – мотиватор на літературну тему – зображення позитивного змісту, спрямоване на створення мотивації у прочитанні певного художнього твору; – постер на літературну тему – художньо оформлений плакат, що рекламує певний твір чи письменника; – буклет або брошура, що містить текстову та графічну інформацію про певну книгу або творчість письменника;- фотоколаж на літературну тему з метою популяризації конкретного художнього твору або творчості певного письменника; – логотип (оригінальне графічне зображення, що пов’язується з конкретною темою або явищем) на літературну тему; – “дуддл” (заставка для ГУГЛа), присвячена художньому твору або письменнику; – скрапбукінг (від англ. scraps – дрібні папірчики, записочки, білетики та book – книжка) – це оформлення фотографій, різноманітних вирізок у сторінки та альбоми. Як відомо, укладання таких альбомів на різноманітні теми притаманне багатьом сучасним дівчатам-підліткам. А отже, це може використати і учитель літератури, запропонувавши школярам створити скрапбукінг, присвячений якомусь літературному твору або творчості письменника; – кардмейкінг (від англ. card – листівка та making – робити) – це створення листівок ручної роботи. Останнім часом цей вид творчої діяльності дизайнерського характеру став хобі достатньо великої кількості молодих людей (переважно дівчат). Тематика таких листівок може бути різноманітною, зокрема і літературною 

(http://media.ippo.kubg.edu.ua/wp-content/uploads/2014/08/isaeva_kreolizovanyj_tekst.doc).







Немає коментарів:

Дописати коментар